تاب بازی کودک

تاب بازی کودک - سروکیدز

تاب بازی کودک

تاب کودک از جمله سرگرمی ها و بازی های مورد علاقه و هیجان انگیز کودکان به حساب می آید. تاب کودک دارای حرکات موزون و هماهنگی است و به این خاطر در عین هیجان سازی با داشتن حرکات آرام و رفت و برگشتی برای فرزند دلبند شما آرامش بخش است. در برخی مواقع تاب نقش آغوش مادر را بازی می کند و باعث به خواب رفتن کودک می شود. کودکان عاشق پارک و بازی هستند و پرطرفدارترین وسیله بازی برای آنها در پارک با توجه به توضیحاتی که در بالا مطرح نمودیم، تاب است. بنابراین چه بهتر که در مقابل انتظار در صف های طولانی پارک برای تاب بازی،  اگر برای خانواده ها مقدور است، پارک را به خانه بیاورند. با خرید تاب بازی کودک، لذت فوق العاده و مداومی را به کودک خود هدیه می دهید. تاب کودک بهترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت کودک است و با این کار والدین نیز تا حدودی فراغ بال به دست می آورند.  براساس سن، جنس و محل مورد استفاده به چند نوع تقسیم می شود که در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

تاب بازی کودک - سروکیدز

انواع تاب کودک

تاب ها گونه های بسیار زیادی دارند که در اینجا به اختصار به معرفی چند نمونه از انها می پردازیم.

1.    تاب خانگی بارفیکس دار

این نوع تاب کودک در خانه های آپارتمانی گزینه کاربردی مناسبی است. بارفیکس در بین چارچوب در چسبانده می شود و تاب از آن آویزان می گردد. به طور معمول این تاب ها شامل پشتی و محافظ هستند. دسته های تاب در تاب خانگی بارفیکسی به شکل مثلثی تعبیه می شوند و دلیل آن حفظ تعادل بیشترکودک در هنگام تاب خوردن است. طراحی این نوع تاب ها به گونه است که فشار و آسیبی به کمر کودک دلبند شما وارد نمی سازد.

2.    تاب کودک موزیکال

این نوع تاب ها برای کودکان بالای یک سال که امکان کنترل سر و گردن خود را دارا هستند، گزینه سرگرم کننده ای است. این نوع تاب ها دارای حفاظت بالایی هستند و در عین حال به دلیل موزیکال بودن آن باعث جذابیت و سرگرمی کودک می شوند. وقتی کودک شما در آن قرار دارد، شما قادر هستید بدون نگرانی به کارهای دیگر خود برسید. موزیک آنها با باتری کار می کند و پس از اتمام قابلیت تعویض باتری امکانپذیر است.

3.    تاب کودک شرتی

تاب کودک شرتی از جمله تاب های محبوب و پرکاربرد است و دارای نشیمن گود و شرت مانندی است که کودک داخل آن قرار می کگیرد. این تاب دور تا دور کمر کودک را می پوشاند و از او محافظت می کند. این تاب ها قابلیت نصب از سقف و بارفیکس را دارا هستند. تاب شرتی دارای کش های محکمی و مقاومی است. مزیت کش ها این است که کودک با اندکی حرکت قادر است خود را به جهات مختلف حرکت دهد و سرگرم شود و دیگر نیازی به هل دادن شما نیست. تاب کودک شرتی گزینه بسیار مناسب و پرطرفداری برای اطفال نوپا است و برای کودکان بالای دو سال مناسب نیست.

4.  تاب کودک نیمکتی

تاب نیمکتی فاقد پشتی و کمربند است و برای کودکان 3 سال به بالا مورد استفاده قرار می گیرد که توان کنترل و تعادل خود را روی تاب دارند. این نوع تاب، گزینه مورد علاقه بزرگسالان نیز است.

5.    تاب کودک لاستیکی (تایر)

این نوع تاب در محیط های باز و فضای سبز مورد استفاده است و به تاب جنگلی معروف است. این تاب از تایر ماشین و طناب ساخته می شود. طناب ها به طور معمول از شاخه های تنومند درختان که تحمل وزن را داشته باشند آویزان می شوند. توجه داشته باشید که این نوع تاب بازی برای کودکان بالغ تر قابل استفاده است، زیرا لازمه نشستن روی لاستیک ماشین، مهارت و کنترل است.

6.  تاب های ننو

این تاب ها به شکل گهواره هستند و حالت آغوش مادر دارند و کاربرد آن بیشتر هنگام خواب و استراحت است. این نوع تاب هم در میان کودکان و هم در میان بزرگسالان بسیار پرطرفدار است. سایزهای کوچک آن که دارای پایه هستند قابل استفاده در خانه هستند. مدل بزرگتر آن فقط در محیط باز قابلیت نصب و کاربرد دارد و از تنه درخت یا میله های کاشته شده در زمین آویزان و نصب می شوند.

7.  تاب بازی کودک پارچه ای

تاب بازی کودک انواع گوناگونی دارد. تنوع تاب بازی کودک، شامل تاب خانگی بارفیکس دار، تاب کودک موزیکال، تاب کودک شرتی، تاب کودک نیمکتی، تاب کودک لاستیکی (تایر) و تاب های ننو می باشد. محل نصب تاب خانگی پارچه ای معمولا در چارچوب در یا حیاط است. چه در داخل خانه تاب بخورید، چه در محیط باز، گذشتن باد از میان موها حس خوشایندی خواهد داشت. پدرها و مادرها تمایل دارند با تهیه تاب بازی کودک اوقات شاد و خاطره انگیزی برای فرزند دلبندشان خلق کنند. تاب بازی کودک پارچه ای یکی از انواع تاب های پرطرفدار موجود در بازار است. از مزایای این تاب این است که با دارا بودن پارچه های تمام نخ و ضد حساسیت برای فرزندان حس راحتی دارد و برخلاف مدل های تاب بازی پلاستیکی، ضد تعریق است. این تاب با دارا بودن کمربند ایمنی امنیت فرزند شما را تضمین می کند. شما میتوانید با پیچاندن طناب به دور میله بالای آن، ارتفاع آن را به دلخواه تغییر داده و کم و زیاد کنید. اگر فرزند شما روی تاب خواب برود با جدا کردن طناب های تاب، مانند تشک میشود. پارچه تاب بازی کودک پارچه ای، به راحتی قابل شست و شو است. از نظر راحتی، صندلی با روکش پارچه ای اولویت بالاتری نسبت به صندلی چرمی و پلاستیکی دارد و صندلی چرمی نیز اولویت بالاتری نسبت به صندلی پلاستیکی دارد.

تاب بازی کودک - سروکیدز

تاب بازی کودک برای منزل

 زمان آزاد محدود والدین شاغل باید صرف کارهای متفاوتی بشود. به پارک بردن منظم فرزندان امری دشوار است. بنابراین بسیاری از والدین متوجه اهمیت و نقش استفاده از وسایل بازی مثل تاب، سرسره و… می باشند. تاب بازی محبوب ترین بازی بچه هاست و والدین برای بازی بچه ها حتی در محیط های کوچک، قادر به تهیه آن هستند. تاب بازی کودک فایده های گوناگونی برای بچه ها و والدین دارد. مشغول کردن کودکان به یک بازی هیجانی و بی خطر، نمونه ای از مزایای آن است. با این روش، والدین مطمئن خواهند بود که کودک از محل بازی دور نشده و می تواند ساعت ها مشغول بازی باشد. تاب بازی کودک برای منزل، مدل های متنوعی برای آپارتمان ها و حیاط ویلا و مهدکودک ها دارد. دست شما برای انتخاب بر اساس فضاهای مختلف باز است و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. برای لحظات ارزشمندی که والدین نیاز به استراحت دارند، سروکیدز برای لذت بردن و تاب خوردن عزیزان شما، محصولات راحت و ایمنی را گرد هم آورده است.ش

فواید تاب بازی کودک برای کودکان

علاوه بر در اغوش گرفتن، تکان دادن یکی دیگر از حرکات ضروری است که به نوزادان احساس آرامش می دهد. حرکات موزون و ملایم بخشی از راه حل های مثبت والدین است که به والدین کمک می کند که نوزادان خود را آرام سازند و راحت تر و سریع تر خوبانند. همچنین به تسکین کولیک که این روزها در میان نوزادان شایع است، کمک شایانی می کند. کودکان نوپا، نوجوانان و حتی بزرگسالان از تاب خوردن و تکان خوردن لذت می برند. کودکان عاشق رفتن به پارک ها برای تاب بازی، سرسره بازی و ساختن تفریح و سرگرمی برای خود هستند. تاب خوردن و تاب بازی، فقط فعالیتی سرگرم کننده نیست، بلکه ممکن است دارای خاصیت بالای درمانی نیز باشد. در ادامه به ارائه مطالبی به شما عزیزان می پردازیم که نشان می دهد چرخاندن و تاب بازی کودک چه فوایدی برای فرزند دلبند شما دارد. در ادامه با ما همراه  باشید:

  • تاب بازی و تاثیر آن بر مغز و بدن

 تاب خوردن کودکان را قادر می سازد تا کشش جاذبه، احساس تعادل و سایر احساسات مانند حرکت را تجربه کنند. این امر آگاهی کودکان را از بدن خود افزایش می دهد و آنها مناظر و صداهای متمایز را تجربه می کنند. مغز تقریبا در هر دقیقه چندین حس از محیط اطراف خود دریافت می کند. مغز تنها زمانی قادر به عمل روی این اطلاعات است که قادر به رمزگشایی، مرتب و مرتبط سازی آنها داشته باشد. یکپارچگیِ حسّی فرآیندی است که در آن مغز تمام این احساسات را سازماندهی و تفسیر می کند و تمام این اطلاعات را ترکیب می سازد. این امر به طور طبیعی در اکثر افراد رخ می دهد، اما در شرایطی مانند اوتیسم، یکپارچگی حسی به درستی عمل نمی کند. راه حل های مثبت والدین شامل یافتن راه هایی برای به حداکثر رساندن یکپارچگی حسی کودکان است. مطالعه ای تحقیقاتی توصیه می کند که والدین و مراقبان نوزادان با توجه به تاخیر یا کندی رشد حرکتی لازم است زمان بیشتری را برای حمل کودک و چرخاندن برای فعال کردن کنترل سر و عضلات اختصاص دهند. تاب بازی کودک گزینه بسیار مناسب و مفیدی برای انجام این فرآیند است.

  •  یکپارچگی حسی چیست و چرا مهم است؟

یکپارچگی حسی، افراد را قادر می‌سازد که اطلاعات پیچیده را پردازش کنند و توان یادگیری پیچیده را فراهم می‌سازد. همچنین اساس الگوهای رفتاری پیچیده را تشکیل می دهد. در نتیجه، برنامه آموزشی مدرن مونته سوری شامل بسیاری از فعالیت های حسی به منظور تحریک حواس لامسه، صدا، بویایی و بینایی کودکان نوپا است. برنامه درسی مونته سوری ( Montessori Curriculum ) پنج حوزه اصلی مطالعه را به کودکان ارائه می دهد: زندگی عملی، حسی، ریاضیات، زبان و مطالعات فرهنگی. کودکان از طریق برنامه درسی مونته سوری با سرعت خاص خود بر اساس مرحله رشد و علایق خود پیشرفت می کنند.

با این حال، بیشتر مکان های عمومی مانند مدارس، زمین‌های بازی و پارک‌ها فاقد نوسان و تاب هستند، زیرا دولت‌ها آن‌ها را اتلاف فضا، تا حدودی خطرناک و نیازمند مسوولیت بیشتری برای نگهداری می‌دانند. این روند نه تنها کودکان را از سرگرمی محروم می سازد، بلکه از مزایای درمانی ارزشمند آنها نیز محروم می شود. امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده و تاثیر تاب خوردن در روحیه کودکان به این نکته اهمیت بیشتری داده می‎شود. تاب بازی کودک جزو جدایی ناپذیر مهدهای کودک، پارک ها و خانه های بازی است.

تاب بازی کودک - سروکیدز
  • برخی از فواید تاب خوردن برای سلامتی

تاب خوردن به دلیل کشش جاذبه بر هسته به روشی مثبت تاثیر می گذارد.

تاب خوردن باعث تقویت ماهیچه های گردن و کمر می شود.

تحریک دهلیزی تعادل و یکپارچگی را بهبود می بخشد. بر اساس تحقیقات، “تحریک دهلیزی در بهبود کنترل وضعیتی، حرکتی، بهزیستی عاطفی و مشارکت اجتماعی کودک مبتلا به فلج مغزی هیپوتونیک موثر است.

تحریک حس عمقی را فراهم می کند.

اثر ضد استرس و آرام بخش بر بدن می گذارد.

فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند که آرام شود.

استفاده از حواس پنجگانه را ادغام می سازد.

توانایی فضای بدن و ذهن را بهبود می بخشد.

مهارت های حرکتی بزرگ مانند صاف نشستن و حرکت دادن موزون پاهای کودک را بهبود می بخشد.

نگه داشتن طناب باعث افزایش مهارت های حرکتی ظریف و تقویت نیروی گرفتن و چنگ زدن می شود.

کنترل بهتر عضلانی را امکان پذیر می کند.

تاب خوردن و تاب بازی به بدن کودک کمک می کند که ریتم خاصی را ایجاد کند و از آن لذت ببرد.

توجه کودکان را به اشیا در فاصله دورتر جلب می کند و درک بصری و تمرکز آنها را بهبود می بخشد.

تاب های بازی کودک به خوبی پشتیبانی می شوند و بسیار ایمن هستند. با این حال، والدین لازم است مراقب نوزادان و کودکان نوپای خود باشند، زیرا آنها در نوسان هستند. توصیه می شود که کودکان از تاب های بدون نظارت استفاده نکنند.

والدین لازم است از همان سن خردسالی به تدریج کودکان را با تاب بازی و تاب پارک آشنا کنند. والدین، خواهر،  برادر بزرگتر یا همسال این توانایی را دارد که تاب را برای کودک هُل بدهند تا زمانی که او احساس امنیت کند و ریتم نوسانی ایجاد شود. در مراحل اولیه، هل دادن ملایم توصیه می شود. با این حال، کودک لازم است به تدریج کنترل این فرآیند را به دست آورد.

در صورت وجود فضای خالی، تابی را در حیاط، تراس و پارکینگ خانه نصب کنید. تاب های بیرون از خانه راه حلی عالی برای استراحت کودکان در خارج از فضای داخلی منزل، دوری از وسایل الکترونیکی و لوازم است. بیرون از منزل بودن همچنین به کودکان این فرصت را می دهد که آسمان آبی زیبا را ببینند، نسیم را احساس کنند و در زیر نور آفتاب باشند و کمبود ویتامین D بدن خود را از این طریق تامین نمایند. با این راه، کودکان قادر هستند که کمی ورزش کنند و سرگرم شوند و باعث فراغت و آرامش والدین نیز گردند.

تاب بازی کودک - سروکیدز

نکات مهمی که هنگام خرید تاب خانگی لازم است رعایت شود:

  1. اولین نکته مهم در هنگام خرید تاب خانگی امنیت و مقاومت تاب بازی است. تاب هایی را انتخاب نمایید که حتما دارای کمربند ایمنی هستند. تاب هایی که دارای میز و پیشخوان هستند گزینه مناسبی محسوب می شوند، زیرا از جلو آمدن و خم شدن و سقوط کودک جلوگیری می کنند.
  2. در هنگام خرید تاب کودک به این نکته دقت کنید که تاب مورد نظر، تحمل وزن کودک شما را داشته باشد. اگر تمایل به کاربرد طولانی تر تاب خانگی دارید، تابی را انتخاب کنید که تحمل وزن چند برابر وزن فعلی کودک شما را داشته باشد.
  3. انواع مختلفی از چوب، وینیل و پلاستیک هستند که از آنها برای ساخت تاب بازی استفاده می شود. شما خواهان انتخاب ماده ای هستید که قوی، بادوام و ایمن باشد.
  4. تاب بازی که انتخاب می کنید از مواد با کیفیتی ساخته شوند که برای مدت طولانی دوام داشته باشد و در شرایط مختلف آب و هوایی دوام بیاورند.

راهنمایی برای محل نصب تاب خانگی

  1. محل تاب خانگی لازم است مانع عبور و مرور ساکنان نشود.
  2. تاب بازی کودک به خاطر چرخش به جلو و عقب، چپ و راست بهتر است حدود یک متر از دیوار فاصله داشته باشد. و در نواحی آن وسایلی قرار داده نشود.
  3. تاب های بارفیکسی و موزیکال به طور معمول در بین چارچوب های در اتاق نصب می شوند.
  4. اگر از تاب شرتی برای کودکان چند ماهه خود استفاده می کنید، آن را در جایی نصب نمایید که در حوزه دید شما باشد و از کودک خود غافل نشوید.
  5. اگر دارای خانه ویلایی هستید، بهترین نقطه برای نصب تاب، حیاط است. زیرا علاوه بر داشتن فضای کافی، باعث افزایش حس طراوت و شادابی در کودکان و بهره مندی از نور آفتاب می شود.

جنس تاب کودک

جنس اسکلت تاب کودک از چوب، پلاستیک، وینیل و آهن است. این مواد که در ساخت تاب از آنها استفاده می شود، دارای مقاومت و دوام بالایی هستند. در هنگام انتخاب جنس آهنی دقت داشته باشید که ضد زنگ باشد زیرا در غیر این صورت به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود. در صورت انتخاب جنس پلاستیکی، از نوع درجه یک و مرغوب آن بهره ببرید، زیرا جنس نامرغوب پلاستیک برای سلامتی کودک دلبندتان مضر و آسیب زننده است. دوام تاب های چوبی نیز به دلیل نوع جنس چوب به کار رفته در ساخت آن بالا است. وینیل بسیار جنس خوبی است اما به خاطر مقاومت بالا و گران بودن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

صندلی تاب کودک

در هنگام خرید تاب کودک به نوع صندلی آن دقت داشته باشید. تابی را انتخاب کنید که صندلی آن راحتی بیشتری به فرزند دلبند شما می بخشد. اولویت صندلی تاب کودک به ترتیب اولیت پارچه ای، چرمی و در آخر پلاستیک است. صندلی های با روکش پارچه ای راحتی بیشتری را به ارمغان می آورند. صندلی های پلاستیک به خصوص در فصل تابستان ممکن است باعث تعریق محل نشیمن کودک شود و این امر باعث آزار و بیقراری کودک شود. برای کودکان نوپا لازم است که حتما تابی را خریداری نمایید که دارای صندلی پشتی دار و تکیه گاه باشد.

قیمت تاب بازی کودک

در هنگام انتخاب والدین، قیمت تاب بازی کودک گزینه حایز اهمیتی است. بسته به سن، نوع جنس و مواد به کار رفته در ساخت آن، قیمت ها متفاوت است. برای پیدا کردن تاب مورد نظر خود می توانید از سایت ها و فروشگاه های مختلفی دیدن فرمایید و تاب مورد نظر خود را خریداری نمایید. به طور معمول تاب های بازی پلاستیکی از جنس های دیگر ارزان تر هستند و تاب های چوبی و وینیل به دلیل استحکام و ماندگاری زیاد دارای ارزش و قیمت بالاتری هستند.

جمع بندی

با توجه به شرایط امروزی و اوج آپارتمان نشینی، متاسفانه کودکان به خصوص در زمینه حفظ آرامش و عدم دویدن در خانه و ایجاد سر و صدا دچار محدودیت های هستند. این عدم فعالیت، تخلیه انرژی و هیجان ممکن است زمینه های آسیب روحی و افسردگی را در کودک به بار آورد. خرید تاب بازی کودک گزینه فوق العاده ای است. تاب خوردن، به ویژه، فقط یک فعالیت سرگرم کننده نیست، بلکه ممکن است امری بسیار درمانی نیز باشد. این امر باعث می شود کودک شما زمان زیادی را سرگرم و شاد باشد. به خصوص در این یکی دو سال اخیر که دنیا درگیر ویروس کرونا است و کودکان بیش از پیش در قرنطیه خانگی به سر می برند. تاب بازی گزینه تفریحی مناسبی است. تاب کودک گونه های مختلفی دارد و شما قادر هستید براساس نوع و مدت زمان مورد نظر خود هر کدام را انتخاب کنید. در هنگام خرید تاب بازی کودم لازم است که فاکتورهای ایمنی، استاندارد و کیفیت مواد آن را به طور کامل در نظر بگیرید. همکاران ما در سایت www.sarvkids.com  سرو کیدز  در تلاش هستند که برای سرگرمی و شادی کودک دلبند شما تاب باکیفیتی را به ارمغان بیاورند که بسیار مقرون به صرفه است و تا حد زیادی برای هر مقدار بودجه ای مناسب و تاب دار است! با این تاب ها، فرزندان شما سال ها از آن لذت می برند.

سوالات متداول تاب بازی کودک

تاب خانگی بارفیکس دار

تاب کودک موزیکال

تاب کودک شرتی

تاب کودک نیمکتی

تاب کودک لاستیکی(تایر)

تاب های ننو

علاوه بر در اغوش گرفتن، تکان دادن یکی دیگر از حرکات ضروری است که به نوزادان احساس آرامش می دهد. حرکات موزون و ملایم بخشی از راه حل های مثبت والدین است که به والدین کمک می کند که نوزادان خود را آرام سازند و راحت تر و سریع تر خوبانند. همچنین به تسکین کولیک که این روزها در میان نوزادان شایع است، کمک شایانی می کند.

در هنگام انتخاب والدین، قیمت تاب بازی کودک گزینه حایز اهمیتی است. بسته به سن، نوع جنس و مواد به کار رفته در ساخت آن، قیمت ها متفاوت است. به طور معمول تاب های بازی پلاستیکی از جنس های دیگر ارزان تر هستند و تاب های چوبی و وینیل به دلیل استحکام و ماندگاری زیاد دارای ارزش و قیمت بالاتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید